Αρχική σελίδα » Ενημέρωση » Ανακοινώσεις

Ανακοίνωση Συλλόγου Διδακτικού Προσωπικού Φιλοσοφικής Σχολής, 26-6-2018

Το Δ.Σ. του Συλλόγου μελών ΔΕΠ της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ πληροφορήθηκε από Δελτίο Τύπου της ΠΟΣΔΕΠ ότι επίκεινται αλλαγές στον τρόπο «διαχείρισης» των κενούμενων θέσεων μετά από αφυπηρετήσεις μελών ΔΕΠ. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο Δελτίο Τύπου  (30/5/2018) για τη συνάντηση της Ε.Γ. της ΠΟΣΔΕΠ με τον Υπουργό Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων: « Από 1/1/2019 θα υπάρχει πλέον η δυνατότητα αναπλήρωσης των θέσεων που κενώνονται λόγω αφυπηρετήσεων. Πρόθεση του υπουργείου είναι οι θέσεις αυτές να μην επιστρέφουν κατ’ ανάγκη στο τμήμα από το οποίο προήλθε η αφυπηρέτηση, αλλά να μοιράζονται συνολικά στα ιδρύματα ανάλογα με τις ανάγκες που θα υπάρχουν».  

Θεωρούμε ότι: 

Α)  Η συγκεκριμένη πρόθεση του Υπουργείου είναι αδιανόητη και χωρίς ιστορικό προηγούμενο, μιας και αφήνεται να εννοηθεί ότι πιθανότατα η θέση δεν θα αποδίδεται ούτε καν στο Ίδρυμα «από το οποίο προήλθε η αφυπηρέτηση», αλλά σε όποιο άλλο Ίδρυμα κριθεί ότι έχει ανάγκη.  

Β) Η πιθανή τέτοια κατανομή των θέσεων των αφυπηρετούντων θα είναι δείγμα συγκεντρωτισμού και σε μεγάλο βαθμό αυθαιρεσίας από πλευράς ΥΠΕΠΘ, διότι με ποια κριτήρια αυτό θα κρίνει ποια ιδρύματα έχουν ανάγκες και ποια Τμήματα πρέπει να ενισχυθούν και ποια όχι; Μήπως θα ενισχυθούν τα νέα Τμήματα που προήλθαν ή πρόκειται να προέλθουν από διάσπαση παλαιότερων; Ή μήπως  αυτά των ΤΕΙ που έχουν ενσωματωθεί σε ΑΕΙ και μάλιστα σε βάρος Τμημάτων που έχουν πληγεί από πολλές αφυπηρετήσεις μελών τους;  

Γ) Οι συνέπειες μιας τέτοιας πρόθεσης θα είναι καταστροφικές για τα μεγάλα κεντρικά ΑΕΙ, όπως το ΕΚΠΑ, το ΕΜΠ, το ΑΠΘ, τα οποία ως παλαιότερα υφίστανται μεγαλύτερες απώλειες εξαιτίας της ηλικιακής κατάστασης των μελών ΔΕΠ.  

Δ) Η Σχολή μας θα πληγεί άνευ προηγουμένου από αυτό το απαράδεκτο μέτρο, διότι σε μεγάλο αριθμό Τμημάτων έχουν σημειωθεί αθρόες αφυπηρετήσεις και έπονται πολλές ακόμα. 

 Το Δ.Σ. του Συλλόγου μελών ΔΕΠ της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ 

 Ζητά να επανέλθει ο παλαιός τρόπος κατανομής των θέσεων, δηλαδή αυτές να επιστρέφονται στα Τμήματα όπου ανήκουν και να επαναπροκηρύσσονται αυτόματα. Το προτεινόμενο σύστημα δεν πρόκειται να γίνει δεκτό, γιατί, εκτός των άλλων, αποτελεί και ένα ακόμα πλήγμα στην αυτονομία των Πανεπιστημίων, καθώς οι αποφάσεις για τη στελέχωσή τους θα λαμβάνονται από εξωπανεπιστημιακά κέντρα. 

 Καλεί τις Πρυτανικές Αρχές του ΕΚΠΑ, καθώς και την Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής να πάρουν θέση επί του θέματος και να κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να μην γίνει πράξη η υπουργική πρόθεση.

 Καλεί την ΠΟΣΔΕΠ να κινητοποιήσει τους συναδέλφους για να αποτραπεί αυτή η διαλυτική για την στελέχωση των Τμημάτων πρόταση. 

Το δημόσιο πανεπιστήμιο έχει ανάγκη από νέες θέσεις μελών ΔΕΠ μετά από μια οκταετία χωρίς καμία προκήρυξη ή με ελάχιστες προκηρύξεις νέων θέσεων ΔΕΠ. Η στελέχωση των Πανεπιστημίων πρέπει να γίνεται με ακαδημαϊκό τρόπο και σεβασμό στην αυτονομία του χώρου. Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε ένα δημόσιο, ακαδημαϊκό και άξιο του ονόματός του Πανεπιστήμιο! 

Παιδαγωγική επάρκεια χωρίς τη Φιλοσοφική Σχολή; (15-11-2017)

Ουδόλως μας εξέπληξε η πρόσφατη πρόταση του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) για την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια των αποφοίτων της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και άλλων αντίστοιχων Σχολών των Ελληνικών ΑΕΙ. Αρχικά θα πρέπει να τονιστεί ότι το ύφος της ανακοίνωσης του ΙΕΠ προσβάλλει βαθύτατα τους συναδέλφους και υποτιμά τη νοημοσύνη μας. Προφανώς, κανείς από τους αρμοδίους του ΙΕΠ δεν μπήκε στον κόπο να μελετήσει (ή έστω να κοιτάξει) τα προγράμματα Σπουδών των υποτιμητικώς αναφερομένων ως  «καθηγητικών» τμημάτων, και για το λόγο αυτό καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι μόνο τα τμήματα που προετοιμάζουν δασκάλους και νηπιαγωγούς ασχολούνται με την παιδαγωγική κατάρτιση των αποφοίτων τους, ενώ «Σε ελάχιστες περιπτώσεις (άλλων «καθηγητικών» τμημάτων) παρέχεται εκπαίδευση στη διδακτική του αντικειμένου. Και αυτή συνήθως δεν είναι υποχρεωτική ή καλύπτεται μόνο τύποις».

Ενημερώνουμε, λοιπόν, εμείς το ΙΕΠ ότι στις Φιλοσοφικές Σχολές η διδασκαλία στην ειδική διδακτική και στην παιδαγωγική δεν παρέχεται «τύποις». Το ΙΕΠ θα έπρεπε να γνωρίζει ότι όλα τα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ διαθέτουν πιστοποιημένη με ΦΕΚ Διδακτική και Παιδαγωγική κατάρτιση, μετά και από θετική εισήγηση του ΙΕΠ!!!! Τα προγράμματα Σπουδών των τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ με βάση τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του Νόμου 3848/2010, άρθρο 2, παράγραφος 3, περίπτωση β΄(ΦΕΚ τ. Α΄ 71/ 19.05.2010), σε συνδυασμό με τον νόμο 4186/2013, άρθρο 36, παράγραφος 22, περ. β΄ και ε΄ (ΦΕΚ τ. Α’ 193/ 17.09.2013) όπως ισχύει ως σήμερα, κατέθεσαν προτάσεις αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών τους, συμπεριλαμβάνοντας τις Θεματικές Περιοχές «Θέματα Εκπαίδευσης και Αγωγής», «Θέματα Μάθησης και Διδασκαλίας» και «Ειδική Διδακτική και Πρακτική Άσκηση». Μια απλή ματιά στα προγράμματα σπουδών των Τμημάτων της φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι πληρούνται απολύτως οι όροι τους οποίους η πρόταση του ΙΕΠ παρουσιάζει σήμερα ως νέα ανακάλυψη. Τα προγράμματα αυτά παρέχουν:

 1) «Ουσιαστική παιδαγωγική και ψυχο-παιδαγωγική εκπαίδευση ώστε ο/η εκπαιδευτικός να μπορεί ν’αντιμετωπίσει προβλήματα πραγματικής σημερινής τάξης (από ζητήματα – πολιτισμικά και μαθησιακά – διαφοροποιημένων ειδικών αναγκών έως ζητήματα σχετικά με το ρατσισμό και το bullying), προβλήματα ένταξης, προβλήματα εφηβείας και προβλήματα δυναμικής ομάδας και να μπορεί να στηρίζει μαθητές και μαθήτριες συμβουλευτικά και ψυχολογικά».

 2) «Εμπεριστατωμένη και δοκιμασμένη ικανότητα διδασκαλίας του επιστημονικού πεδίου που αναλαμβάνει ο/η εκπαιδευτικός, με πρακτική γνώση των ζητημάτων που θέτει η γενική και κυρίως η ειδική διδακτική συγκεκριμένων επιστημονικών κλάδων».

 3) «Αληθινή πρακτική άσκηση, δηλαδή δια ζώσης εντός της σχολικής τάξης, επιβλεπόμενη από ειδικό σε συνδυασμό με μικροδιδασκαλίες, εφαρμογή Προγραμμάτων Σπουδών και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού – και μάλιστα με χρονική διάρκεια που να επιτρέπει βελτίωση και εμβάθυνση της διδακτικής εμπειρίας».

Με άλλα λόγια, η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ πληροί το σύνολο των προσφάτως ανακαλυφθέντων «όρων» από το ΙΕΠ για την απόκτηση Διδακτικής και Παιδαγωγικής Επάρκειας.

 Αγαπητοί συνάδελφοι,

Θεωρούμε ότι σκοπός των επιχειρούμενων αλλαγών είναι ο ακρωτηριασμός των δικαιωμάτων των αποφοίτων των «καθηγητικών Σχολών» και όχι η βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η πρόταση του ΙΕΠ είναι να μην υπάρχει καμία διαφοροποίηση μεταξύ δικηγόρων, γιατρών, μηχανικών και φιλολόγων στον τρόπο απόκτησης της Διδακτικής και Παιδαγωγικής Επάρκειας. Πλέον οι απόφοιτοι των ΑΕΙ θα χωρίζονται σε δασκάλους-νηπιαγωγούς και στους υπολοίπους.

 Ήδη η υποβάθμιση του πτυχίου των αποφοίτων μας είναι πραγματικότητα μέσω της θέσπισης της υποχρεωτικής κατοχής του διπλώματος-πιστοποίησης του ΕΟΠΕΠ για τη διδασκαλία σε ενήλικες. Κανείς απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής δεν μπορεί να εργαστεί σε ΙΕΚ-ΚΕΚ-ΣΔΕ κτλ χωρίς να πληρώσει 120€ για να συμμετάσχει στις εξετάσεις του ΕΟΠΕΠ. Σε λίγο δεν θα μπορεί να εργάζεται ούτε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χωρίς το απαραίτητο «κόμιστρο» στην ειδική δομή ή/και ειδικό τμήμα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προτείνει το ΙΕΠ, και το οποίο θα ελέγχει και θα πιστοποιεί τις γνώσεις και δεξιότητες των αποφοίτων μας! Προφανώς αυτό το τμήμα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα αποτελείται, όπως φαίνεται από τις ανακοινώσεις, αλλά και τη Σύνοδο των προέδρων και κοσμητόρων των παιδαγωγικών Τμημάτων (Σύνοδο στην οποία δεν εκλήθη η κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής ούτε η πρόεδρος του ΦΠΨ), από ειδικούς των τμημάτων της προσχολικής αγωγής και δημοτικής εκπαίδευσης, οι οποίοι de facto θεωρούνται ως οι πλέον ειδικοί για την παιδαγωγική κατάρτιση των καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης!

 Η απαξίωση των πτυχίων μας φτάνει στο μέγιστο βαθμό της. Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ ουδέποτε εκτελέσαμε το καθήκον μας «τύποις», όπως αισχρά υπαινίσσεται το Συμβούλιο του ΙΕΠ στην πρόταση που κατέθεσε στο Υπουργείο Παιδείας. «Τύποις» ασκούν εκπαιδευτική πολιτική οι διάφοροι αυτόκλητοι «σωτήρες» της εκπαίδευσης, οι οποίοι, μέσα στην άγνοια και τη σύγχυσή τους, καταστρέφουν και υποβαθμίζουν ό,τι παραμένει ακόμη όρθιο από τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση. Αν αυτή είναι η πολιτική του Υπουργείου και της Κυβέρνησης να γνωρίζουν  ότι θα μας βρουν απέναντί τους.

Υποστηρίζουμε, τέλος, ότι η πιστοποίηση  της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας θα πρέπει να περιλαμβάνεται, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα, στο πτυχίο των αποφοίτων των Τμημάτων μας και να μην ανατίθεται σε ειδικές δομές εποπτευόμενες από το Υπουργείο ή από Τμήματα που διαθέτουν μερική (ή και καθόλου) συνάφεια με τα Τμήματά μας. Η παιδαγωγική και διδακτική διάσταση της εκπαίδευσης που παρέχει η Φιλοσοφική διατρέχει όλα τα αντικείμενα του προγράμματος σπουδών των Τμημάτων μας και δεν είναι δίπλωμα οδήγησης ή πιστοποιητικό γνώσης κάποιου υπολογιστικού προγράμματος.

 Δεν θα επιτρέψουμε ούτε την υποβάθμιση των Σχολών μας, ούτε και τη μετατροπή τους σε κέντρα μεταλυκειακών σπουδών, με πτυχία χωρίς αντίκρυσμα.

 

                     Ο Πρόεδρος                                                       Ο Γραμματέας              

                Καραδήμας Δημήτρης                                             Γαγανάκης Κώστας

 

Ανακοίνωση του Διοικητικού Συμβουλίου (26-6-2017)

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ  ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ  
Ε. Κ. Π. Α 

                                                                                                                     Αθήνα 26/6/2017

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟ ΨΗΦΙΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕ

Το Ν/Σ για την Ανώτατη Εκπαίδευση κινείται στη λογική του Νόμου Διαμαντοπούλου, ο οποίος παρά τις επιμέρους αλλαγές που του έγιναν αποδείχθηκε ανεφάρμοστος και ποτέ δεν έγινε αποδεκτός από τη μεγάλη πλειοψηφία των μελών ΔΕΠ. Παρά τις κοσμητικές παρεμβάσεις και τις αμφίβολης αποτελεσματικότητας «προοδευτικές ρυθμίσεις», το Ν/Σ Γαβρόγλου επιχειρεί να παγιώσει την, από καιρό προωθούμενη, κατάργηση του Πανεπιστημίου όπως το ξέραμε. Από χώρος ελεύθερης έρευνας και ανάπτυξης νέων γνωστικών πεδίων, στη βάση των αναζητήσεων και διακηρυγμένων αναγκών της ακαδημαϊκής κοινότητας, το Πανεπιστήμιο υποβιβάζεται σε φορέα παροχής πιστοποιημένων υπηρεσιών παιδείας, ο οποίος θα αξιολογείται από ένα εξωτερικό σώμα αξιολογητών, ειδικά «εκπαιδευμένων» στο να ανιχνεύουν την «προσαρμοστικότητα» του κάθε Πανεπιστημίου στις «ανάγκες της αγοράς». 

Η κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος και η αντικατάστασή τους από τα Περιφερειακά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας είναι ακόμη ένα βήμα προς την κατάργηση της – όποιας – διοικητικής αυτοτέλειας των ΑΕΙ και προς την ενσωμάτωσή τους σε φορείς σχεδιασμού και ανάπτυξης της εκπαιδευτικής πολιτικής, με τη συμμετοχή έμπορο-βιομηχανικών επιμελητηρίων, όπου η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα θα αποτελεί μόνιμα τη μειοψηφούσα φωνή απέναντι σε αυτούς που θα εκπροσωπούν τις «ανάγκες της αγοράς». Η προωθούμενη ολοκληρωτική οικονομική/διοικητική εξάρτηση του κάθε ΑΕΙ από το οικείο περιφερειακό ΣΑΕΕ νομιμοποιεί με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τον τερματισμό της κρατικής χρηματοδότησης προς την Ανώτατη Εκπαίδευση, κάτι που συντελείται ήδη «σιωπηρά» και δίχως να προκύψει ανάγκη για σχετική συνταγματική μεταρρύθμιση. 

Συνεχίσετε την ανάγνωση στο πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης.